Melissa kommentje annyira komplex, hogy azt gondoltam önálló postként is megállja a helyét. Köszönjük Melissa!


Melissa Officinalis · http://www.melissaofficinalis.blogspot.com 2008.12.14. 11:32:15

Szia Ildikó!
Régen nem jártam már itt, de október óta egy általános iskolában dolgozom, és most engem is nagyon érdekel ez a téma. Tegnap az egyik magyar barátnőm kinyomtatta nekem ezt a cikkedet, így értesültem róla.
Látom, már Ti is kezditek kapisgálni, hogyan is működik a svéd iskola.
Amikor 12 éve ide költöztem, a keletközép-európai anyuka ismeröseimtöl azt hallottam, hogy a svéd iskola nagyon laza az általunk megszokott képzéshez képest. Nincs házi feladat, például. Hát, meg kell hagyni, nagyon kevés.
Talán egy kisvárosban jobb a helyzet, mint itt nálunk a nagyvárosban.
Nos, sokat mesélhetnék a lányom iskolájáról. Hál istennek, fog az esze, és mivel itthon sokat foglalkoztam vele kiskorában, már úgy ment iskolába, hogy tudott olvasni. Az iskoláról nem sokat beszélt, a tanárnő meg volt vele elégedve. A rémtörténeteket mindig csak a szomszéd szülőktől hallottam. Mármint, hogy mekkora rendetlenség van a tanítási órán. Az órák fele ugyanis fegyelmezéssel ment el, mondanom sem kell, hogy a tanulás rovására. Az osztály legjobb tanulóját a szülei kivették az iskolából, mert nem tudott koncentrálni az órán. Az én lányom szerencsére így is tudott dolgozni.
Ötödikben például nem jutott idö Svédország földrajzának az elsajátítására. Néhány szülő ezt nehezményezte. Eredmény nélkül.
Hatodikban új, nagyobb iskolába kerültek a gyerekek. Amikor az egyik szülő azt kérdezte, hogy itt esetleg lesz-e rá mód, hogy bepótolják Svédország földrajzát, az igazgatónö azt felelte, hogy bizonyos diákok iskolába járás nélkül is ugyanolyan szinten lennének, mint az iskolába járó társaik. No komment. Mármint részemröl. Csak az a szerencse, hogy a lányomnak vannak jó és értelmes tanárai is. Meg hogy úgy lehetett bejutni az iskolában lévö három párhuzamos osztály egyikébe, hogy kultúra, mozgás és környezetvédelmi különóra közül lehetett választani. Mint később a lányomtól megtudtam, azok a gyerekek, akik nem szeretnek tanulni, messze elkerülték a kultúrát. Hál istennek!
Szóval egy jó osztály lett. Az elsö szülöi értekezleten ugyan az egyik anyuka kétségeit fejezte ki, vajon az ö fia ide való-e, mivel úgy véli, hogy az iskolának szórakoztatónak kell lenni.
Itt jegyzem meg, épp most jelent meg egy könyv, most éppen nem jut eszembe a címe, mi szerint a svéd iskola egy szállodához hasonlít, aminek a szórakoztatás a célja. Mintha ebben lenne valami.
Olvasgatom az iskoláról folyó vitát az újságokban, és néha felforr a vérem, mert mindenféle zagyva nézeteket hangoztatnak, csak éppen a lényeget hagyják ki. Miszerint nem lehet hatékony munkát folytatni fegyelem nélkül.
Épp pénteken olvastam egy cikket a GP-ben, ahol a cikk szerzöje azt írja, hogy van olyan tanár, aki már a megjelenésével is rendet teremt az osztályban. Ugye most halálra röhöghetem magam?
A főiskolát végzett tanárok nagy része messze elkerüli az általános iskolát, ha csak teheti. A gimnáziumokban talán valamivel jobb a helyzet, ezért oda szeretnének bekerülni. Az egyik barátnőm friss diplomás, egyébként egy más országból van már egyetemi végzettsége, most nem ecsetelem, mi volt a véleménye a két képzés között. Augusztusban kezdett tanítani egy általános iskolában, és egy gimnáziumban. Az általános iskolában már fel is mondott, mert nem viselte el, hogy van egy hiperaktív gyerek, itt úgy mondják AHDH, aki lehetetlenné tett bármiféle érdemi munkát az osztályban. De nem lehet onnan eltávolítani, mert az negatív diszkrimináció.
Az iskolában, ahol dolgozom, úgy néznek rám, mintha egy UFÓ lennék a marsról, amikor elmondom, hogy szerintem egy iskolának úgy kellene működni, ahogy az az én országomban az én időmben volt. Komolyan. Ja, ja, mondják, te nem érted a mi svéd rendszerünket. Dehogyisnem. Pontosan értem én azt.
Személy szerint a hibát abban látom, hogy a hetvenes években volt egy olyan nézet, mi szerint a gyereknek mindent szabad.´A családok többségében így is nevelték a gyerekeket. A mai jelszó az, hogy határokat kell szabni.
Az iskolában a "demokrácia" olyan fokon van, hogy a gyerekek határozzák meg, mi történjen. Amikor egyszer a lányom tanító nénije egy olyan pénteki levelet küldött haza, amiben elmesélte, hogy megtárgyalta a gyerekekkel, hogyan kellene rendet teremteni az osztályban, röhögögörcsöt kaptam. Tényleg lehetséget, hogy józan ésszel megáldott felnött pedagógusok nem látják be, hogy egy gyereknek irányításra van szüksége, és hogy a felnött az, akinek a rendszabályokat meg kell határoznia? Lehet, hogy hihetetlen, de a tanárok többsége így gondolkodik. A gyerekek egyébként azt javasolták, hogy a tanító néni telefonáljon haza a rendetlen gyerekek szüleinek, csak éppen a 10 percenkénti telefonálás valahogy megvalósíthatatlannak tünt.
Amikor viták során azt hallom svéd pedagógusoktól, hogy a szülök azt hiszik, hogy az iskola feladata tudást átadni a gyerekek, akkor azt hiszem, rosszul hallok. "Mi a jó ég akkor az iskola feladata?" - kérdem én. "Jó állampolgárokat nevelni és helyet biztosítani a gyerekeknek addig, amíg a szülök dolgoznak." - hangzik a válasz. No komment. Részemröl.
Bármennyire is büszkék a svédek az iskolájukra, tudniuk kellene, hogy a szintet a közepes képességü gyerekek mércéjére állították fel. A svéd iskolarendszer vesztesei a jó képességü gyerekek. Az uralkodó nézet szerint ugyanis, a gyenge képességü gyerekek nem érzhetik, hogy ök gyengébb teljesítményre képesek, mint a társaik. Ráadául, mivel a tanároknak semmiféle olyan módszer nincs a kezében, amivel meg lehetne rendszabályozni a rendetlenkedöket, a tanulni akaró diákoknak még a zürzavart is el kell viselniük.
A svéd diákok roppantul tudatában vannak jogaiknak, a kötelességeiket azonban annál inkább szeretik elfelejteni. A diákok szemtelenek, nem tisztelik a felnötteket, azt csinálnak, amit akarnak, viszont a tanár még a kezét sem teheti rá egy diák vállára, mert azonnal fenyegetözni kezd, hogy feljelenti a tanárt. És ezt a felnöttek akceptálják. Ez nem vicc!
Amikor a diákok bejönnek az iskolai könyvtárba, és a koszos csizmáikat felrakják a szövettel bevont székekre, finoman felszólítom öket, hogy tegyék le a lábukat. Erre a szemembe röhögnek. Ugye, nem kell magyaráznom, hogy felszökik a vércukorszintem.
Látta már valaki ugyanezt a göteborgi villamoson? Ugye igen? És látott már valaki egy felnöttet is, aki azt mondta volna: "Most azonnal vedd le a mocskos patádat az ülésröl?" Ugye, nem? Hát ez az, ami a legjobban felháborít. Hogy a felnöttek szó nélkül türik azt, amit a fiatalok müvelnek.
A múltkor az egyik továbbképzésen egy idösebb hölgy ült mellettem, aki egy mozgalmat szeretne indítani, ami rendre tanítja a fiatalokat. Ott a helyem.
A svéd iskoláról kitünö írás található a következö könyvben:
David Eberhard:
I trygghetsnarkomanernas land
Sverige och det nationella paniksyndromet
www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=42804
David Eberhard är överläkare på psykakuten på S:t Görans sjukhus och kontroversiell debatör. Han uppmärksammades stort när han i sin förra bok, I trygghetsnarkomanernas land, hävdade att vi i Sverige har ett överdrivet behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror. I sin kommande bok försöker han förstå hur vi, trots att vi lever i världens kanske mest rättvisa land, känner oss alltmer och allt oftare kränkta.
Föleg a svéd iskoláról szóló fejezetet ajánlom a figyelmedbe. Azzal teljes mértékben egyetértek.
Mostmár csak abban reménykedem, hogy ez a kormány valóban belátja, hogy a tudásról folytatott vita helyett, szigorúbb rendszabályokat kellene bevezetni, hogy a tudáshoz való jog ne csak egy szük réteg joga legyen, hanem mindenkié. Sok szülö ugyanis kiveszi a gyerekét az állami iskolából, és privát iskolát választ, ahol reményei szerint jobb a helyzet.
Most látom, hogy David Eberhardnak újabb könyve jelenik meg jövöre.

Melissa Officinalis · http://www.melissaofficinalis.blogspot.com 2008.12.14. 11:33:54

 

Na most rossz gombot nyomtam meg. Szóval az új könyv címe: Ingen tar skit i de lättkränktas land
Olvasd majd!
Most egyelöre ennyit. Szép vasárnapot!

Melissa
 

6 komment

Címkék: oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://psycho.blog.hu/api/trackback/id/tr21822050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.12.14. 14:33:13

Élethű leírás, bizony ez a helyzet az oktatásban. Talán ez az első negatív dolog, amivel a bevándorló találkozik. Engem is "kinéztek" a szülői értekezleten a házifeladatok és a fegyelem melletti hozzászólásaim miatt. Nem értettem, főleg azért sem, mert épp akkoriban kaptam egy utolsó figyelmeztetést a főnökömtől azért mert túl sokat dolgoztam, és buzgóságommal zavartam a munkatársaimat. Akkor ezt nem értettem, ma már világosabb a kép.

A gyerek otthon kapja a nevelést. Iskolába azért jár, hogy ne az utcán kódorogjon. A tanár a fizetése - fele akkora sem, mint az orvosnak, mérnöknek, aki "beadja hozzá" a gyermekét - arányában hajlandó teljesíteni, és idegesíteni magát. Taníttasa a szülő magánúton, ha többet akar kicsiholni belőle. :-)

Ugyanez érvényes a dolgozóra: Kicsi pénz, kicsi munka. Állami szektorban nem hajtunk, mert még megneszeli az ipar, és szabadalmaztaja a kutatásod eredményét. És tudod, hogy mit kapsz a haszonból... Azt.

Marx megmondta azt, hogy a többség viszi előre a társadalmat. Ez megdönthetetlen tény, a TV-mozi programon és a szavazások alkalmával látszik meg a legjobban. Az értelmiségi aránya országtól függően 5-15 százalék. Megtűrt kisebbségnek is lehetne nevezni. "Há má ne ők mondják meg" azt hogyan tanítsák a _többség_ gyerekeit! Mert kb. 80%-nak nincs ki segítsen otthon a leckemegoldásban.

Ez egy működő társadalom, a "miénk" nem az. Talán soha nem lesz az. Azért élünk-dolgozunk itt.

A gyermekeinknek szerencsére mi határozzuk meg a jövőjét. Választhatunk: vagy megteszünk mindent azért, hogy a nyomdokunkba lépjen, és versenyvizsgákkal mérje az idő múlását, vagy pedig hagyjuk azt, hogy olyan gyermekkora legyen, amire mi még az álmunkban sem mertünk remélni.

Én azt hiszem, hogy legjobb az arany középút.

:-)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.12.14. 14:35:47

Elfelejtettem: Holnap Sankta Luciáról írok a Kifőzdében :-)

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2008.12.14. 15:13:15

MOndja már meg valaki, hol van az a sok, mosolygos boldog gyerek? Letesőségeik tényleg vannak, de nem látom, hogy ettől boldogabb lenne a gyerekkoruk. Ha nézem gyerekeim osztálytársait, csak fanyalognak és unatkoznak.
Én biztos valami félresikerült stréber palánta voltam, de engem marhára feltudott dobni ha sikerült megoldani egy nehéz matek példát. És élveztem azt is amikor kilógtam a szomszéd gyerekkel a tarlóra libát legeltetni. Az is jó buli volt, amikor kergetett a falu egyszem rendőre, mert végigbicajoztam a falun, elengedett kormánnyal. Meg az is , amikor az egész falu rajtunk röhögött, mert apám a falu körzeti orvosa kergetett végig a Főutcán én meg sikítottam, hogy bujtassanak el, mert inkectiót akar adni.Voltak rossz éveim,szar jegyeim voltak. Aztán egyszer csak találkoztam a " TANÁR"- ral.Bekattant valami és rájöttem hogy lehet élvezni a tanulást és a tudást.(köszönet ezért a nagyszüleimnek is, akik átlátva a helyzet tarthatatlanságát, keményem a sarkamra léptek.) Egy fél év múlva, én aki bukásra álltam matekból ,versenyekre mentem. Mindettől semmi bajom nem lett. Meg kell tanálni az arányt.
Én nem cserélném el a gyerekkoromat egy svéd gyerekével sem.

evergo 2008.12.14. 21:33:03

Köszönet a szüleimnek mert annyit foglalkoztak velem a kezdetekben, apunak is , de anyunak, akivel írni olvasni számolni tanultam (egyszer egy az egy, ...). Köszönöm nekik, hogy megvették életem eleső (aztán második) hangszerét, a harmonikát és feccöltek bele annyit hogy igenis járjak zeneórákra. Köszönöm az általánosban Veres tanárúrnak, aki megszerette velem az egyenleteket és a függényeket, Bikfic Marcit olvasott nekünk néha és bizony volt néhány koki is a fejre. Edit néninek, osztályfőnökömnek nem köszönök semmit, ő volt az aki hatodikban - mivel kevesebb volt három hellyel az osztálykirándulásra - megszavaztatta az osztályt, ki legyen az a három, aki nem jön. Így nem mentem hatodik végén Egerbe. És a biológia tanárnőnek, aki lehetővé tette, hogy számos alkalommal majdhogynem én tarthassam az órát, mert olyan jó kiselőadással készültem anyu segítségével.
Köszönöm Kövér tanárúrnak a kémiát gimiben és Erika néninek a magyart és a történelmet, aki hihetetlen részletességgel ment velünk végig a reformkori országgyűléseken és saját maga olvasta fel nekünk vagy három irodalomórát rászánva Szolzsenyicin - Iván Gyenyiszovics egy napját - tudva, hogy úgyse olvasnánk el, és kár lett volna érte, ha nem ismerkedünk meg vele. Köszönöm Mátyás tanárúrnak az énekkart, mind a kettőt.
Az egyetemen köszönöm Tima tanárúrnak az anatómiát, Székely tanárúrnak az élettant (nem hittem volna hogy 100 percen át EKG-t elemezni hihetetlenül izgalmas is tud lenni) és Fodor doktornak a pszichiátriát, gyakorlaton látta a lelkesedésem és megbízott bennem, segített is sokat. És még sorolhatnám.
És annyit, hogy eleven gyerek voltam, és jóeszű meg néha rendetlen. A biológia tanárnő egyszer celluxszal beragasztotta a számat, annyit beszéltem órán. És kaptam egyeseket is. Meg osztályfőnökit is. És az egyetem alatt - a lámpalázam miatt - kb 25 utóvizsgám volt. És amikor valami nem sikerült akkor szar volt. Aztán talpra álltam, egyik fogász barátném azt mondta egyszer, hogy engem nem félt az élettől, mert én mindig talpra állok.
Szóval, teher alatt nő a pálma. Akárki akármit is mond. Tudást és viselkedést csak tanítás és nevelés árán lehet megszerezni. Biztos volt és van is sok olyan tanár, aki helytelenül viselkedik a gyerekekkel. Azt nem szabad megengedni. És biztos a szigorú állami és egyházi iskolarendszer sok frusztrált mai felnőttet hagyott maga mögött. De most épp a másik oldalon vannak. Gondolom ezek a vezető pozícióban levő, korábban jól megfrusztrálódott felnőttek most vesznek revansot az iskolarendszeren. Csak azt nem veszik észre, hogy nem az iskolának, a gyerekeknek ártanak.

Persze az is lehet, hogy ez is csak egy kultúrális különbség dolog, amit én nem érthetek. Ha így van, akkor nem szóltam.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.12.15. 08:44:08

"MOndja már meg valaki, hol van az a sok, mosolygos boldog gyerek?"

A ma gyerekét a TV és a számítógép képernyője szórakoztatja és ezáltal neveli. Ma nem a klandesztin libalegeltetés, hanem a dekódolt Tv csatorna, vagy a meghackelt telefon jelenti az izgalmat. Nem lopja a szomszéd kertjéből az almát, hanem a mobil-internetén szörföl...

Gyerekeink sokkal többet tudnak, mint mi ugyanabban az életkorban. "Látják" mindazt, amit mi - a legjobb esetben - csak elképzeltünk. Na jó, nem tudnak kézzel fonni, és a kőbalta sem áll jól a kezükben, de ők mutatják meg nekünk, hogyan kell a mobiltelefont és a DVD lejátszót kezelni. Angolul folyékonyan beszélnek, és nem esnek kétségbe a nemi fejlődésükben beálló, emlékeim szerint ugyancsak meghökkentő "jelenségektől". Mely utóbbiakról sem tanáraink sem szüleink nem voltak hajlandók nyilatkozni.

Így szerettünk volna élni mi is. Most megvan, hadd örüljünk egy kicsit :-))

Tundi 2008.12.15. 13:32:25

esküszöm, hogy most az egyszer nem bánom, hogy nincs felenevelni való gyermekem. Sokszor az az érzésem, hogy ez a svéd tarsadalom úgy müködik mint egy sötét proli család akinek hatos találata volt a lottón...
süti beállítások módosítása