A svédül nemtudóknak:
A film arról szól, hogy Örnsköldsvikben új protokollt vezetnek be október 7-től  a szülészeten.A kismamákat és a babákat a szülést követően már 6 órával(!) hazaküldik. Nyíltan kimondják, hogy ennek hátterében a költségcsökkentés áll. 12 segédnővérnek is felmondtak.
A klinika szakorvosa szerint ez a korai hazamenetel az egészséges anyákra és a normál lefolyású szülésre vonatkozik. Sundsvallban is 6 óra múlva haza kell menni, de igény esetén a kórházhoz tartozó beteg hotelben néhány napig megpihenhetnek (valószínűleg jó pénzért), de Örnsköldsvikben ilyen beteg hotel nincs. Korábban átlagosan 2 napot tartózkodtak bent a szülés után.
Az új protokoll szerint minden betegnek joga van 5 napon belül kontrollra visszamenni.

Nem vagyok szülész, de 3 gyereket szültem.
Bennem azért kérdések sora merült fel.
Mi van a gátmetszésekkel és azok ellátásával, esetleges varratszedés stb?  (bár tudom hogy vannak már felszívódó varratok)
Ki ellenőrzi és hogyan az újszülöttkori sárgaságot. Fiziológiás vagy kicsit több? Adnak vajon a kölykök mellé színskálát?
6 órába milyen szűrő vizsgálatok férnek bele?
Ismerve a több hetes, hónapos várólistákat vajon egy nem akut szövődmény esetén mikor kerülnek ellátásra?

Ha ehhez hozzáveszük, hogy a terhesség és a szülés során sem találkoznak orvossal, csak komplikáció esetén és azt, hogy az egyetlenegy ultrahangot is a védőnő-féle csinálja kb a 16-19 hét körül, nem tűnik túl  biztonságosnak a rendszer.
Ehhez képest nekem aranyéletem volt a terhesség  alatt és a szülésnél Szegeden.

Tekintve, hogy magyar szülészek is dolgoznak Svédországban, kiváncsi vagyok az Ő álláspontjukra is, várom a kommenteket.

A bejegyzés trackback címe:

https://psycho.blog.hu/api/trackback/id/tr121430243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dimanni · http://dimanni.blogspot.com 2009.10.06. 16:38:44

Én nem vagyok szülész, viszont 5 hónapos a legkisebb fiam, a kislányom pedig 20 hónapos, tehát elég közeli még a szülés és a gyermekágy, mint élmény. Összehasonlítva a 2 nagyobbik fiam (14 és 10 évesek)születése körüli dolgokkal a mostaniakat, egy jelentős különbség mindenképpen van: velük még 5 napig voltam benn, a két kicsivel már csak 3. Ja, és még egy, nagyon nagy különbség: a nagyobbaknál még nem volt kérdés a gátmetszés, súlytól függetlenül megcsinálták (3450 és 4100 gr), míg a két kicsi gátvédelemmel született, sérülés nélkül, 4570, ill 5570 gramm súllyal, 59 és 61 centivel!
Szerettem volna ún ambuláns szülést, de a vérnyomásom miatt nem lehetett.
Az ambuláns szülés itthon hivatalosan nem létezik, viszont arra van lehetőség, hogy ha minden rendben zajlik, akkor 10-12 óra múlva,az anya és a baba haza menjen a kórházból, amennyiben előzetesen a házi gyermekorvos írásban nyilatkozik arról, hogy vállalja a baba ún korai gondozását.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2009.10.06. 17:56:53

Csakhogy itt nincs házi gyermekorvos. Gyeremkgyógyász is csak konzilium szintjén áll rendelkezésre.A gyerekeket is a felnőtt háziorvosi rendelőben látják el. Sokszor csak nővérig lehet eljutni,ő az eslő szűrő.Sok helyen az alapellátásban nincs is állandó orvos, bérorvosok váltják egymást és rezidensek. Az egyik rendelőintézet itt Karlskogában majd egy évig orvos nélkül működött. Arról nem beszélve, hogy otthon azért azalatt a néhány nap alatt hányféle szűrő vizsgálatot megcsináltak rögtön a szülészeten. Szegeden például szív ,vese ultrahang, hallás vizsgálat és egy csomó enzimdefektus szűrése. A korai diagnózis jelentőségét nem kell hangsúlyoznom. Nem véletlen hogy én találtam már olyan kombinált szív billentyű hibát 19 éves lánynál a psychiátriána, ami valószinűleg veleszületett volt. Az úgynevezett " barnprogram" életkori szürések során is csak növérrel, találkozik a gyerek. A 4 éves szürésen ,ahogy ezt már meg is írtam,csak súlymérés, magasságmérés volt. Hallásvizsgálat:" a gyerek tisztán beszél, tehát jól hall" Látás vizsgálat:" a gyerek nem nyúlt mellé a játéknak amitkapott,tehát jól lát"
A szívét nem hallgatta meg senki,a gerincét, lábboltozatát, fütyijét nem nézték.
Ezen állapotok ismertében még vadabbul hangzik, hogy 6 órával a szülés után hazaküldik őket.
Hogy a gát mennyire sérül, az nem mindig látszik. Az egyes izomrétegek közötti kapcsoalt fellazulása nem látszik, viszon sokkal könnyebben és korábban alakul ki vizelettartási probléma.
Erről láttam statisztikákat. Azon országokban, ahol nem végeznek gátmetszést,statisztikailag sokkal nagyobb arányban fordul elő ilyen probléma szülés után és sokkal magasabb az ilyen jellegű plasztikai műtétetk száma. Mindig a nagy számok statisztikája informatív, nem az egyes esetek.
Én pl. az ellenpélda vagyok. Az első két gyereknél volt gátmetszés, ami nagyon gyorsan begyógyult és semmi problámán nem volt utána. A 3.gyereknél nem kérdeztek és gátmetszés nélkül jött a világra. A helyzet sokkal rosszabb volt utána. Ha megkérdeztek volna én kértem volna. De én is csak egy eset vagyok a sok közül vagyok.

dorkaakos 2009.10.06. 20:55:22

Itt Örbroban egyelőre úgy van, h aki akar, hazamehet 6 órán belül, de ebben az esetben nem tudjak megcsinálni a szűrővizsg-at, így arra vissza kell jönni a babával, tehát igazából ezt nem ajánlják. (ez fent van az örebroi klinika oldalan a beteginforaciónal). Illetve a védőnő, vagy barnmorska elmegy az otthonodba és segít a szoptatással, babával kapcsolatos kerdésekben, stb. Gátmetszés nekem volt, mert koraszülésnél és ikreknél azért itt is csináljak, annak rendje és módja szerint meg is varrtak a szülésznők szülés után. Két nap után kiírtak a szülészetről (áthelyeztek egy vendégszobába, mert a picik a korszülött intenzíven feküdtek), és akkor egy szülésznő ellenőrizte a sebet, de azt mondtak, h semmiféle varratszedés és orvosi kontroll nem kell, csak ha panaszom van, szóljak a védőnőnek, akivel hazamenetel után kb hetente találkoztunk. Viszont én személy szerint nem hiszem, h akarnék túl hamar hazamenni szülés után, valahogy azt gondolom, h szükség van egy kis pihenésre, illetve regenerálódásra, mielőtt az ember totál magára marad egy, akárhogy is nézzük, igen csak embert próbáló fizikai kihívás után. Ráadásul én nagyon fáradt voltam a terhesség végére (persze ikrekkel biztosan más), és ezen a szülés folyamata nem javított:-).

Dimanni · http://dimanni.blogspot.com 2009.10.07. 09:44:34

Engem 3 gyerek várt itthon, a legkisebb 15 hónapos volt, a legnagyobb meg autista, ráadásul anyák napja volt, ezért szerettem volna haza jönni. Annak ellenére, hogy 5 és fél kilós volt a kisfiam, viszonylag könnyű szülésem volt, ettől függetlenül nagyon fáradt voltam, mert előtte napokig nem aludtam, viszont úgy gondoltam, otthon talán könnyebben kipihenhetem magam, mint egy 6 ágyas szobában, ahol az egyik anyuka minden, a picivel kapcsolatos mozdulatát hangosan kommentálta, napszaktól függetlenül. Végül benn maradtam, sőt, plusz 1 napot rá kellett húznom.

Itthon a korai gondozásban benne vannak a szűrővizsgálatok, a BCG oltás, stb...minden, amit a kórházban is elvégeznének. A védőnőm nem javasolta és a gyerekorvosunk is csak a 14 éves ismeretségünkre tekintettel vállalta volna el, ha muszáj. Valójában nem bánom, hogy benn maradtam, de csak a kicsi miatt.

Nekem épp a gátmetszés volt az, ami a második szülésem után gondot okozott, valami miatt rendszeresen felszakadt egy öltésnyi helyen és nagyon kellemetlen volt. Az utóbbi két szülés után nincs problémám, viszont 20 éves korom óta végzek intim torna gyakorlatokat, ami állítólag ezekre a problémákra (is) jó.

Szil, amit írsz az orvosi ellátásról, az nagyon elkeserítő és sajnos abszolút egyezik azzal, amit a kinn élő magyar ismerőseink, és (magyar származású) svéd barátaink mesélnek. Mindenki azt mondja, hogy Svédország sok szempontból csodálatos, de ha a megfázáson kívül megbetegszik valaki a családban, akkor vagy Mo-ra jönnek, vagy máshova, de helyben biztosan nem kezeltetik magukat. (Sajnos olyan esetről is meséltek,amikor az ember, mire eljutott volna az 1. kemoterápiás kezelésig, meghalt, annyira távoli időpontot kapott a kezelésre.)
Én megbeszéltem a gyerekorvosunkkal, hogy ha gáz van, hívom, és még oltásra is inkább haza jövünk, biztos, ami biztos.
A nagyfiam pszichiátere azzal biztatott, hogy Svédországban is vannak pszichiáterek, nem kell emiatt haza járnunk, és én nem akartam azt mondani neki, hogy jaja, olvastam róla... :-|
Evergo azt mondta, hogy Svédo-ban jó a habilitáció, és végül is egy autistának kezelésre nincs szüksége (legalábbis a mi autistánknak:-) ), tehát ez nekünk elég. Na, nem offolok tovább. :-)

Anke 2009.10.11. 22:31:00

A császárral történő szülés mennyire elterjedt? Illetve milyen ellátásban részesülnek a császárral szülő anyukák, ha - ahogy írod - szinte nincs is hozzá orvos?

Off: szerintem a gátmetszés jobban fedi a gátvédelem kifejezést, hiszen gátmetszés nélkül épphogy nem védem a gátat, hanem szabadjára engedem a repedésnek és egyéb visszafordíthatatlan nyúlásnak, károsodásnak. De nem szeretném ezzel elrontani a topik témáját, úgyhogy ne is beszéljünk róla :)

Anke 2009.10.11. 22:44:08

Ildi, gratulálni is szeretnék, nagyon tetszik a blogod!

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2009.10.11. 22:56:44

@Anke:
Már írtam a császármetszésekről:

psycho.blog.hu/2009/01/06/csaszarmetszes_osszehasonlitas

Használd a témák szerinti keresést jobb oldalon legalul.
Örülök, hogy tetszik a blog.

bes3 2010.10.17. 12:45:06

@Anke:
éppen Sundsvallt jelentette fel egy kismama akivel a császár utáni második napon, hazabocsátásakor lehúzatták az égynemût és ki akarták takaríttatni a szobát.

Érdekelne hogy mondjuk egy vakbélmûtét után (ami kisebb beavatkozás) milyen kötelességei vannak a svéd betegnek távozáskor :)
süti beállítások módosítása