Igértem,hogy beleásom  magam kicsit a PISA felmérésbe es megprópálok összehozni egy kis laikus statisztikát.Ime.

A PISA felmérés egy nemzetközi összehasonlítás. A résztvevő OECD országok,azonos korú (15)diákjainak a tudását mérik össze 3 területen. Matematika, olvasás-szövegértés, természettudományok.
A gyakorlati tudáson van a hangsúly a lexikális tudással szemben.
3 felmérés volt eddig 2000-ben 2003-ban és 2006-ban. Mindhárom alkalommal más volt a részvevők száma, ezért nem könnyű az összehasonlítás.
Az elért pontszámok alapján meghatározzák az átlagos szintet, az átlag felettit és alattit.
A leggyakrabban a csoportbesorolás szerinti összehasonlitással találkozunk.
Valóban nem túl szépen hangzik amikor Svédország az átlag felett, Magyarország meg az átlag alatti csoportba kerül.

Nézzük meg a 2006-os felmérést.
Az első oszlop azt mutatja, hogy az átlagoshoz képest melyik tartományba esik Svédország és Magyarország.
Nézzük meg mi a helyzet, ha a helyezéseket hasonlítjuk össze.?
Már nem is tűnik olyan nagynak a különbség. Hát még ha az elért pontszámokat nézzük!
Az utolsó oszlopban az első helyezett ország pontszámát 100%-nak véve, számoltam ki a többit.
Ugye milyen kicsi a különbség?

 

 

 

Nézegettem a trendeket is. Milyen irányú változások történtek az elmúlt években itt és otthon.
Mivel mindhárom alkalommal más volt a résztvevők száma, így a helyezések önmagukban nem mondanak semmit. Figyelembe kell venni hogy hány indulóból értük el az adott helyezést.
Csináltam hát egy arányszámot, az indulók számát osztottam a helyezéssel.
Az így kapott számokat hasonlítottam össze és néztem meg a változást 2000- 2006 között.
Minél magasabb ez az arányszám, annál jobb teljesítményt mutat.

 

A természettudományok területén egy hajszállal, de megelőztük a svédeket. Míg a svédek folyamatosan romlottak, addig a  magyarok szépen jöttek fel.
Ez részben érthető is, hiszen Svédországban csak 3 tantárgy kötelező a matek az angol és a svéd. A legtöbb diák meg is elégszik evvel. Csak azok húznak bele a kémia, fizika stb. tanulásába  akik tovább akarnak tanulni. A többség csak ül ezeken az órákon, de mivel nem kell belőle bizonyítványt szerezni ennél többet nem is tesznek.
Ez magyarázat lehet a matematikában elért jobb eredményükre is. Ha mást nem kell tanulni csak matekot meg nyelveket, akkor nyilván erre több idejük marad. Ennek ellenére nem értem igazán,mert legalább 3 évvel hátrébb vannak az anyaggal mint Magyarországon. 8-ban otthoni 5.-es szintű anyagot tanulnak.
Matekból mindkét ország javul, de  grafikonból látszik, hogy a magyarok 2003 és 2006 között egy kicsit tempósabban.
Olvasásban, szövegértésben magasan vernek bennünket  és nagyon gyorsan javulnak.
Ez is nagy kérdőjel számomra, de az eredmények magukért beszélnek.
Múltkor valaki mesélt nekem egy cikkről, amiben arról volt szó, hogy a magyarok azért olyan jók a tudományokban, az elemző, analitikus gondolkodásban, mert a magyar nyelv szerkezete olyan, hogy erre a típusú gondolkodásra prediszponálja  az agyunkat.
Felmerült bennem a kérdés, hogy vajon az olvasási képesség és az anyanyelv, annak szerkezete között mi az összefüggés. Lehet-e esetleg az olvasásban elért nagy előnyükben szerepe magának a nyelvnek is.
Majd egyszer rászánom magam és összehasonlítom a svédeket a németekkel  az angolokkal és a  norvégokkal.
Ellentmond ennek a teóriának, hogy finnek, akik nyelvrokonaink, mind a 3 területen magasan verik mind a svédeket mind a magyarokat.
Itt van viszont a szinkronizálás kérdése. Az állítólag híresen jó magyar szinkron semmi másra nem jó, mint hogy az egész országtól veszik el az olvasás és a nyelvtanulás lehetőségét.
Kíváncsi vagyok mitől olyan erős a szinkron lobbi. Megéri ez nekünk?
 

Találtam még egy érdekes dolgot.
Egy más típusú felmérés konvertálása PISA-ra. Hogy ki a jobb a másiknál, attól függ mit, mérünk és hogyan.

24 komment

Címkék: oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://psycho.blog.hu/api/trackback/id/tr52796128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tundi · http://www.medicus.blogter.hu 2008.12.04. 07:59:40

"mit, mérünk és hogyan" szerintem itt van a kutya elasva! Mitöl olyan jok a kinaiak ahol millios analfabetizmus van es egyes videkek meg a közepkorban elnek. Korea detto. A svedek is lenyegeben azon kivul, hogy tudnak angolul es jol taplaltak; + - 0.

Szabolcs 2008.12.04. 09:03:43

prekoncepcio lelektana...
nekem volt kinai csoporttarsam a komvuxban, meselte, hogy a kinaik reggel 8-tol este 7-ig iskolaban vannak es ennek jelentos reszet tanulassal toltik, mindezt szombaton is. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az egyik legdinamikusabban fejlodo allam a kinai (tudom, hogy van honnan, de a mostani valsagban jo sok kinai penzt kaptak a bankok) Ildiko altal hasznalt orszag nevek nem teljesen pontosak, majd kesobb korrigalom oket, mert Koreabol ugye van 2 db (deli resz joval jobb helyzetben), es Kinabol is mert ott van a sokat vitatott Taipei/Taiwan is es a matek skalan a Taiwan-Kina vegzett elso helyen (3. helyezett pedig Hong Kong). Ami az analfabetizmust illeti sajnos Mo-n sem ismeretlen fogalom (es nem a funkcionalis analfabetizmusra celzok).
A postban szereplo tablazatok celja egyertelmu, a trendek osszehasonlitasara szoritkozik, akit erdekel az egesz (~60 oldal) az megtalaljalja angolul itt: www.pisa.oecd.org/dataoecd/15/13/39725224.pdf magyarul pedig itt: oecd-pisa.hu/PISA2006Jelentes.pdf.

HZ · http://nagyvilag.blog.hu 2008.12.04. 12:52:59

A PISA szervezők felelősségéről: A felmérésben résztvevő (értelmes!) magyar diákok már-már életszerűen unalmas szövegről számoltak be. Ha nem minden nemzet kapta meg ugyanazt a rendkívül unalmas szöveget, akkor nagyon durván csorbul a felmérés objektivitása. Még ha ugyanaz is a szöveg, az eltérő fordítók különböző vénája miatt is lehet kevésbé érdekes ugyanaz a szöveg. A PISA felmérés tehát nem olyan, mint a hőmérséklet mérése. Szubjektív, hibáktól hemzsegő. Matematikában pedig én is kiváncsi lennék, hogy a különböző oktatási tananyagok közül hogyan tudnak egységesen felmérni.

Szabolcs 2008.12.04. 13:15:20

attol, hogy egy szoveg unalmas meg nem kell gyengen olvasni/nem megerteni a szoveget. a matek az minden orszagban ugyanaz, oktatasi anyagtol fuggetlenul, 1+1 az mindenhol 2 es nem 4. abban lehet elteres, hogy orszagonkent elorebb-hatrebb tarthatnak 15 evesen, de abban nem vagyok biztos, hogy konkret muveleteket kell elvegezni a pisa tesztekben, hanem egy adott problemat megoldani sikeresen matek segitsegevel.

Tundi 2008.12.04. 15:18:58

OK legyen úgy, hogy a magyar diákok ostobábbak de azért igy sem stimmel valami. Olyan mint különböző kultúrákat összehasonlitani az egyik kritériumai alapjan. A kinaiakkal szemben nem lenneél ennyire elfogult, a valóság sokféle...

szil5 · http://psycho.blog.hu 2008.12.04. 15:56:18

Tudom maradi vagyok, de én csak azt gondolom, hogy nagyon igaz a mondás miszerint:
" Teher alattt nö a pálma"

( anelkul meg csak a gyom)

Szabolcs 2008.12.04. 17:04:29

Tundi: en speciel arra celoztam, hogy nem feltetlenul kell meglepodni azon, hogy a kinaiak es a koreaiak vegeztek elobb mint masok, mert te azon "hoborogtel" :). A tablazatban szereplo 2 europai orszagrol egy szot sem szoltam, nem is fogok, mindkettonek megvan az elonye/hatranya. Ami az analfabetizmusra vonatkozo megjegyzest illeti, evek ota hallani errol hireket, raadasul otthonrol. (ne a sorok kozott olvass, ott nincs semmi :) )

tundi · http://www.medicus.blogter.hu 2008.12.05. 10:57:28

" Teher alatt nö a pálma" en is erre szavazok minden mas ertelmetlen...

tundi · http://www.medicus.blogter.hu 2008.12.05. 11:50:18

Kedves Szabolcs, bar nem tudom ki vagy de feltetelezem, hogy a "hoborogtel" – t höbörgesnek kell ertenei ami ebben a közegben meglehetösen parlagiasan hangzik es nem hiszem, hogy a megfelelö kifelyezes a velemeny nyilavitasra. Amennyiben a kinaiakkal kapcsolatban erintve erzed magad elnezest kerek.

Szabolcs 2008.12.05. 12:34:03

tundi: barmilyen kozegben, de leginkabb egy ilyen kozegben, az idezojelnek es a smileynak funkcioja van. egyaltalan nem neveznem parlagiasnak a "hoborges"-t, lehet, hogy lett volna jobb jelzo a velemenyed megalapozatlansagara (es meg mindig csak a kinai/koreai dologra vonatkozoan), de ettol fuggetlenul megserteni nem allt szandekomban teged (sem).

tundi · http://www.medicus.blogter.hu 2008.12.05. 13:50:25

a net nem az a hely ahol helye van a setödesnek egyebbkent "de gustibus non niscutandus". Magam reszeröl a kianiakat tovabbra is egy közveszelyes hordanak tartom söt annal veszelyesebbek minnel több a penzuk. Voltam Kinaban...

Szabolcs 2008.12.05. 15:05:18

en sem rajongok ertuk, de el kell ismerni, h fejlodnek. de az is igaz, h a tablazatban nem szerepel, h taiwan (ami jogilag Kina resze) csak ezt akartam mondani :)
(de gustibus non est disputandum

banna 2008.12.05. 15:56:01

Kedves Ildiko!
Te tenyleg jo alaposan beleastad magad az oktatasba! Kosz szepen. En voltam az egyik aki erdeklodott errol, de sajnos jo par napig nem volt internetunk, igy csak most tudtam elolvasni a bejegyzeseid. Mindenesetre elgondolkoztato.. Engem azert erdekelt kulonosen a sved oktatas mert Spanyolorszagban elunk, es itt minden gyakorlatilag az ellenkezoje annak amit a svedekrol leirtal, es megis (vagy epp ezert) lathatolag ugyanugy nem mukodik itt sem az egesz. Itt a gyerekek nagyon gyorsan "bekerulnek a rendszerbe", negy honaposan mar szinte mindenki ovodaba jar, napi 8 orat altalaban. Harom evesen mar "iskolaba" jarnak, padokban ulnek, orak, szunet van (ebed pl altalaban nincs, a gyerek esetleg megeheti a szunetben amit az anyja csomagolt..) Angol orajuk van (ugye 3 evesen van aki meg spanyolul is alig beszel) Negy evesen mar irni tanulnak, delutan tele vannak kulonorakkal. Es megis mire elerik a felnottkort, gyakorlatilag funkcionalis analfabetak, nyelveket nem beszelnek, a korulottuk levo vilagrol fogalmuk sincs. Pl: a spanyoltanarom (diplomas! tanar!!) egyszeruen nem akarta elhinni, hogy a magyar nyelvben nincsenek nemek. Nem tudta elkepzelni, hogy letezik ilyen nyelv.. Es ez itt teljesen altalanos, sorolhatnam meg a peldakat. De igy is eleg hosszu komment lett. A vegkovetkeztetes, hogy alaposan meg kene becsulnunk a magyar oktatast mielott teljesen szetverjuk..

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.12.05. 19:14:33

Nem kis munka ez az összeállítás, elismerésem érte.

Szerintem elmúlt fölöttünk az idő. Magyarul: megöregedtünk. A szüleink épp így sopánkodtak, amikor cigarettával a szám sarkában át- pókereztem, -kanasztáztam -buliztam az éjszakát. És nem voltam egyedül. Időnként valamelyikünk doktorált, aznap mindig később kezdtük a partit.

Ami a pálmát illeti, az enyémen akkora teher volt rajta, hogy jóformán az egész energiája arra ment rá, hogy kibújjon alóla. Karszámot viseltünk, röpködtek a pofonok, vasárnap csak osztályfőnöki engedéllyel a szüleink kíséretében mehettünk moziba, ahol Szása Másával a Komszomolról énekelt. Ha ma a börtönben olyan viszonyok uralkodnának, mint az én iskolámban, akkor repülne az igazságügyminiszter. Nem csak itt, hanem Albániában is. Arról nem beszélve, hogy mi mindent kellett tanulnunk. Soroljam a tantárgyakat. :-) A tananyag fele hazugság volt, ami a tanáraink is tudtak. Egyesek közülük a fegyelmezés ürügyén nyugodtan kiélhették - és ki is élték - a szadista hajlamaikat. Én megúsztam, de keserves dolog volt hallgatni a folyósóra kidobott szerencsétlen vonítását. (Igazgatónk a pájeszébe kapaszkodva érdeklődött a hogyléte felől.)

Jólét van, soha ilyen jó életünk nem volt. Mi a fenének erőlködjem - gondolja az átlag svéd. - Ez Svédország, itt nem hagynak az utcán. - Igaza van. Ma például előrántottak 8 milliárd koronát, nesztek itt van, építsetek valamit, aztán lebontjátok. Kölcsönt nem veszünk fel, hanem mi adunk kölcsön pár milliárdot a csóró izlandiaknak :-))

Ezzel azt akarom mondani, hogy a svéd állampolgár csak akkor hajt, hogyha többet akar az átlagnál. Tudja, hogy nem nézik le a takarítót, az ápolónőt és a sofőrt. Nem lehet mindenkiből mérnök.

Az van "bajban" aki a jóléti országból visszatér a marakodás földjére, ahol késhegyre menő harc folyik a jó falatokért. Annak a gyereke értetlenül nézi majd, hogy mi ez a nagy könyökölés.

Ez az én véleményem, másnak biztos más. A gyerekek pedig, mint minden kor gyermekei igyekszenek kicsúszni a prés alól. Ebből a szempontból ez az ország az ő országuk. Aki tehetséges, az úgyis kiválik, legtöbbször úgy, hogy feldolgozza magát.

Szép hétvégét, pihenjünk meg a TV előtt, és emlékezzünk vissza milyen szép volt a fiatalságunk. És gondolkozzunk el azon, hogy elolvastuk volna az Anna Kareninát, vagy megnéztük volna videon? Ja, nem videon, DVD-n, vagy esetleg meghallgattuk volna focizás közben Ipodon. Vagy mi a fenének hívják azt a kicsi micsodát?
:-)

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2008.12.05. 19:37:55

En nem az igazsägtalan, agressziv tanarokrol beszelek. Voltak olyanok is.Most is vannak,itt is.A fiamnak volt szerencseje, egy ordito, ajtocsapkodo,hiszterikus bizonyitottan hazug tanärnöhöz.

Most a neurologus beszel belölem.Az ember agya csak egyszer fiatal. Ha akkor nincs megdolgoztatva, egszeruen nem fejlödnek ki idegpalyak es kapcsolatok, amik alkalmassä teszik arra, hogy kesöbb megtanulja azt amire tenyleg szuksege van. Ha ezt atugrotta, soha nem tudja mär kesöbb behozni. Ez a vonat elment.
A sportolo is azert edz, mert fejleszteni kell az izomzatat. Lehet, hogy ma nem kell 5 metert ugrania, de ha nem edz akkor hiäba akar majd kesöbb ekkorät ugrani, amikor ekkorät kell.
Van sved cikkem erröl, folyamtban a forditäs.

Lehet hogy anyagi jolet van itt, de hogy a fiatalsäg nagy resze nem hogy nem jol, hanem egyenesen nagyon szarul erzi magat a böreben, sokkal inkabb mint otthon szegenyen, az biztos.

Es bizony hagynak az utcan. Nem egy beteggel talalkoztam mar, aki O SEk kövedelemmel rendelkezik. A betegsege miatt nem kepes intezni a dolgait es a kutya sem törödik vele.
Sok beteg el 8000!! SEK juttatasbol. Ez az ehenhalashoz is keves.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2008.12.06. 00:47:18

Tegnap egy orvoslátogató járt nálam. Véletlenül derült ki,hogy kémia, fizika szakos tanár. Kicsit meglepődve néztem rá.(nálunk tanarokból azért nem lesz orvoslátogató.)Elmesélte, hogy azért hagyta abba a tanítást mert itt csak 3 tantárgy kötelező - magyarázta- és teljesen feleslegesnek érezte magát.Még a kötelező tantárgyakat tanító kollegák is csak amolyan segédszemélyzetnek nézte őket. A diákok előtt meg végképp semmilyen respektje nem volt. Évekig mintha a levegőnek beszélt volna, senki nem volt rá kiváncsi.
Nem tudom milyen volt tanárnak, de az orvoslátogatok közül ő tud legérdekesebben beszélni a legszárazabb témákról is.

tundi · http://www.medicus.blogter.hu 2008.12.06. 10:01:42

az apolonö vagy muszaki vegzettsegu orvoslatogato nekem is kulönös volt az elejen de ha az ember jobban belegondol kar orvosi egyetemet vegezni netan szakvizsgazni ahoz, hogy valakiböl vigec legyen. Nalunk az anygi es erkölcsi nyomorusag okozta ertek torzulas vezetett ied.

Attila · http://ungersklakare.blogol.hu 2008.12.06. 10:06:49

Kedves Hobbiszakács, szívemből szóltál, teljesen osztom a véleményedet! Szerintem sem tökéletes egyik rendszer sem, aki minőségi oktatást akar, küldje gyermekét Finnországba tanulni. Vonhatnánk le a következtetést.

Ugye, a magyar oktatási rendszer hátránya, hogy nagyon jók vagyunk a lexikális tudásban, de az alkalmazásában lemaradunk és ezért szerepelünk rosszabbul a PISA teszten, ami szinte teljesen az alkalmazott tudást méri.

Pl. nagyon jól meg tud oldani egy magyar fiatal egy másodfokú egyenletet, amit svéd társa nem biztos, de elképzelhető, hogy a magyar fiatal nem fogja tudni kiválasztani két bank ajánlatából, hogy a különböző kamatok és járulékos költségek után melyik a kedvezőbb ajánlat.

Lehet, hogy mindent tudunk a költőinkről és fejből szavaljuk a verseiket, de nem biztos, hogy kreatívan képesek vagyunk egy ütős dalszöveget összedobni.

A HVG oldalain olvastam elemzéseket a PISA-ról. Olvastam a mintapéldákat is. Pl. a biológiai készségeket nem azzal méri, hogy megkérdezi, hogy mi a DNS, és hol található a sejtben, nem is kér meg az autoszomális recesszív öröklődés ismertetésére, vagy arra, hogy írd fel a glicerin képletét, hanem eléd raknak egy újságcikket (!) a genetikailag módosított kukoricák aktuális problémáiról, majd arra kérnek eztán, hogy állítások igazságtartalmát ítéld meg a cikkből is kapott ismeretek alapján. Tehát nagyjából úgy, ahogy majd a fiatal a későbbiekben szembesül a világgal, amikor kikerül a padból. Azzal a világgal, amire megpróbálják felkészíteni.

A másik, ami miatt rosszabbul teljesít Magyarország egy egyetemes felmérésen: ha jól emlékszem vizsgálták, hogy mekkora volt a szórás a tanulók egyéni eredménye között. Ebben az összehasonlításban nagyon lemaradt Mo. Azaz nálunk nagyok az egyéni különbségek: vannak az "elitistállók" világszínvonalon, minden igényt kielégítve, és vannak a szakközepek és a kevésbé frekventált középiskolák leszakadó teljesítménnyel. Szüleim szomszédságában lakik egy idősebb házaspár, akik Budapesten tanítanak egy szakközépben. Olyan svédes történeteik vannak: a diák az első padban maszturbál az órán, nem lehet fegyelmezni, megverik a tanárokat, sz*rnak bele a tananyagba, nem lehet őket tanítani. (Svéd modell a magyar jövő?)

Már csak annyi a dolgod magyarként, hogy jobb iskolába járasd a gyerekedet, nem? Szemben a finnekkel, akiknél nincsenek gyakorlatilag különbségek, tehát mindegy, hová iratod a gyereket: a vidéki suliban is világszínvonalú felkészítést kap. Hogy hogyan csinálták? Ott nem a máshová be nem jutott gyengébb képességű fiatalok közül kerül ki a tanárképzősök tömege, hanem a legjobb képességűek kerülnek be, és komoly elvárások vannak a legkisebb iskolában is. A másik oldalon pedig a tanárok kapják az egyik legjobb bért a finneknél.

Összefoglalva, a magyar rendszer legalább annyira reformra szorul, mint a svéd.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2008.12.06. 11:01:02

Ez igaz. Két véglet. Én csak arra akartam rámutatni, hogy nincs nagy különbség a két ország között. Mindig arre hivatkoznak, hogy Svédország magasan veri a magyarokat. Na ez az ami nem igaz.

Lehet hogy nekem külön szerencsém volt, de engem (egy kivétellel) soha tanár nem bántott, nem cseszegetett. Nem éreztem magam túlterhelve. Csak akkor nem szerettem suliba járni, ha unatkozásra kényszerültem.

Kicsit más oldalról az elmélet és gyakorlat.
Itt ugye minden nővér főiskolát végez . Az elmlétei tudásuktól sem vagyok elájulva. Azért a vizelet fajsúly fogalma nem egy nehéz kérdés.
4 különbözö évfolyamban végzett nővér esküdött meg rá, hogy életükben nem hallottak róla.
Gyakorlat: tegnap egy kiszáradt néninek elrendeltem infusiot, hogy legalább a kontrasztos CT-t megcsinálják neki.
Abbabn a műszakban 14 betegre 5 főiskolát végzett nővér dolgozott. Ehhez képest az Inntenzivről kellett felhivni egy nővért, mert nem tudnak bekötni egy infuziót. Nem azért mert megpróbálták és vacak volt a vénája. Nem. Alapból nem tudják.
Se elmélet, se gyakorlat.

Ferenc 2008.12.06. 11:23:45

Attilát még kiegészíteném:
A finnek hosszútávon készülnek a jövőre, mint egy másik nemzet, aki világuralomra tör. Az utóbbinak érdeke, hogy minden máshol - ahol lehet, és a beépített politikusaik engedik, a nép agyát pedig olyan balgává mosták a médiák, amennyire lehetett - a béka szintjére süllyedjen az oktatás, sőt ez irányba tesznek is lépéseket nem is keveset ( pl.: integráció, felmérés eltörlése, stb.)
Ez nem látszik meg 1-2 éven belül csak 20-30 év múlva, de akkor nagyon nagyot fog ütni a társadalomra.( Ildi az előszelét érzi nap mint nap.) A korrupt elkövetőt már nem érdekli, mert az is tisztában volt vele, hogy mit csinált, és a saját fajtáját megvédi ettől, de a nagy tömegnek ez jó, mert szerencsétlen nem ismeri fel a hosszútávú érdekeit.
(Gondoljunk egy Arany Jánosra, vagy szerencsés csillagzat alatt egy 95-95 IQ-s szülők 135-ös gyermekére...)
Ildivel teljesen egyetértek: ha fokozatosan - ideális esetben individuálisan - nem kapja meg az impulzust a gyermek akkor unatkozik, az agya nem fejlődik. Az mindegy, hogy mivel tömöd ( HZ ) csak tornáztasd ! Abban azonban igazad van, hogy valótlan dolgokat tömnek a fejekbe: lsd. történelem, irodalom egy jó része, stb.
A megoldás pedig nem az, hogy akkor még lassabbá teszem a tempóját, hanem lefoglalom az unatkozót.
A másik probléma az esetmegoldás a mindennapok szintjén. Ha van a fejedben alternatíva tömeg, vagy generalizálható tizedmásodperceken belül, és tudsz a körülményeknek megfelelően rangsorolni köztük, akkor nyerő vagy a jégtáblán is. De ehhez 2 dolog kell: 1.ismeretnek 2. spéci képességnek, melyet leginkább a családban tud az ember megszerezni nyitott környezetben, ahol a szülő tud foglalkozni a saját gyermekével, megismerteti a gondolkodásmódjával, logikájával. Ha ez stabil alapokon nyugszik, akkor van jó esélye a következő nemzedéknek, de ehhez a kis sejttől a családtól kezdve mindenkinek - országgyűlés - jó irányba kell munkálkodnia.
A magyar szemléleten is változtatni kell ahhoz, hogy a magyarok még sikeresebbek legyenek: én örülök legjobban, hogy a szomszédom sokkal jobb ember rengeteg területen, mint én vagyok, és büszke vagyok rá, hogy a szomszédom, és mi mind ugyanazt a büszke, ősi nemzetet alkotjuk, amit azt tették az őseink is.

Attila · http://ungersklakare.blogol.hu 2008.12.06. 14:23:20

Ferenc: szeretnék elhatárolódni a globális összeesküvés-elméleteidtől és nem szeretném, ha bárki azt hinné, hogy az én gondolataim kiegészítése.
Tudtommal legnagyobb esélye a világuralomra törésre legnagyobb esélye Kínának van, igaz, hogy hosszú távon készülnek a jövőre, de nem hiszem, hogy a ferdeszemű beépített politikusokat ne lehessen könnyen kiszúrni. :-)))

Még valami: itt Svédországban nem igazán poppis a rasszizmus és én ennek teljes szívemből örülök.

evergo · http://evergo.blogol.hu 2008.12.06. 15:04:28

Attila: "Még valami: itt Svédországban nem igazán poppis a rasszizmus és én ennek teljes szívemből örülök."

ajánlok egy jó blogot: medicus.blogter.hu/

szabolcs · http://psycho.blog.hu 2008.12.06. 20:38:37

kicsit varom mar, hogy mikor erkezik meg a sumer/etc vonal.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2008.12.06. 20:38:59

Alexandra ontja magaból itthon a norvégokat ocsároló vicceket, néha elég durvákat is. Majdnem minden nap 3-4 új viccel jön haza.Itt ez a poppis, otthon a rendőr,meg a cigány vicc. Nem is lenne evvel semmi baj.
Nyilván a kulturális különbségemből adódik hogy nem találom mindengyiket humorosnak,de ma Lokaban, szauna utáni lazázás közben sikerült jól megnevettetnie. Kérdezem tőle honnan hallja ezt a sok norvegalázó viccet.
Kiderült az iskolában a tanárnéni szórakoztatja őket vele.
(Az összeesküvéselmélet nekem sem jön be)
süti beállítások módosítása