2008.05.02. 21:56
Mottagningen (Járóbeteg részleg)
Következzen a leírás a járóbetegrészlegről, ami itt a psychiátria lelke.
Írtam már, hogy sokkal kevesebb bentfekvéssel oldják meg a betegellátást mint otthon. Köszönhető ez a fejlett a szociális hálónak amit, mint tudjuk, gyakran indokolatlanul jól ki is használnak. Azért nagy segítség, hogy van, nem a semmibe írjuk ki a beteget az osztályról. Az utánkövetésben a járóbeteg részleg is kiveszi a részét. Azért inkább az elején kezdem.
Amint már írtam a részlegvezetőn kívűl, aki nővér, dolgozik 3,5 orvos, 6 psychologus, 3 kurátor, 4 munkaterapeuta, 4 nővér, 1 gyógytornász. Itt működik az adminisztratív egység is.
Olyan rendelés, mint otthon az nincs. Értem ez alatt, hogy nincs olyan, hogy egy rendelőben dolgozik az orvos, egy gépíróval, és/vagy egy asszisztenssel.
Mindenkinek van egy saját szobája, ahol egyedül van a beteggel. Nővér, kurátor, orvos mindenki. Ez eléggé lelassítja azért a dolgokat. Néha nagyon egymás mellett(el)dolgozunk. Egy beteg sokszor 3-4 helyre is jár, nehéz néha összehangolni a kezeléseket. Egy beteg 1 óra. El is várja a beteg, hogy ennyit beszélgess vele, hiszen egy szakorvosi vizitért kifizet 250 Kr-t. Néha azért próbálunk rövidíteni rajta, hogy maradjon idő az adminisztrációra is, de ez nem mindig sikerül. Szóval orvosi részről úgy 90 percet lehet számolni egy betegre a diktálással és egyéb adminisztratív teendőkkel együtt.
A betegek előjegyzett időre jönnek.
Januártól fogadunk csak akut beteget is. Addig a nap minden szakában Örebróba kellett utazniuk a Jourmottagningra (ügyeletre). Január 1-től Karlskoga, Lindesberg és Hallsberg is fogad 8-16 h között akut beteget. Hétvégén és 16 h után továbbra is Örebro aktuális.
Minden orvosnak van egy akut napja, amikor nincsenek előjegyzett betegei. Ilyenkor lehet kicsit behozni az elmaradt diktálásokat és egyebeket, ha nyugis a nap (nem szokott). Az akutos orvos jár a kórházban körbe konzíliumba is ,illetve megy ki a beteg otthonába,ha erre van szükség. Az akutos orvos nézi át minden nap a befutó beutalókat is és dönti el, hogy kell–e akutan intézkedni, vagy várhat a csütörtöki megbeszélésig.
Minden nap (ez eddig is volt) van egy akutos nővér, aki telefonon fogadja a kérdéseket, illetve tanácsokat ad. Tartja a kapcsolatot az akutos orvossal. Minden egyes telefonhívás, természetesen, pontosan le van adminisztrálva.
Egy nővér a gyógyszerosztóba van beosztva, ő foglalkozik azokkal a betegekkel, akiknek innen osztjuk a gyógyszert. Kinek hetente, kinek kéthetente, vagy ha kell sűrűbben. Ő adja be a depo injectiokat is. Itt történik az ADHD-s, centrálstimulánst szedő betegek kezdeti vérnyomás, pulzus, súly egyéb kontrollja is. Itt osztják ki például az disulfiramot is az alkoholfüggő betegknek (itt is).
Minden orvos reggel megkapja a fakkjába a listát, hogy kik vannak aznapra berendelve hozzá. A orvos az , aki kimegy a beteg elé a vároterembe, majd bekíséri a szobájába.
Minden csütörtökön van a nagy heti megbeszélés. Ilyenkor mindenki ott ül a konferenciateremben.
(minden foglalkozási csoport jelen van.) Az első részében a befutott beutalók megbeszélése történik. A beutaló itt minden szükséges információt tartalmaz a betegről, általában úgy egy gépelt oldal. (Nem az a „kérembetegellátásátpanaszaialapján” tipusú beutaló). Meghányják-vitatják mire is van szüksége tulajdonképpen a betegnek. Orvos kell neki, vagy psychologus, esetleg kezdhet egy nővérnél, vagy egy kuratornál. Megítélik mennyire sürgős a dolog. A psychologusoknál a sürgősebb esetek kerülnek a 3 hónapos várólistára. Olyan is van, hogy visszairányítják a körzeti orvoshoz, szakmai tanáccsal ellátva.
(Svédorszgában csak a komplikáltabb vagy terapia rezisztens esetek kerülnek szakorvoshoz, egyébként az alapellátás dolga, de nem vonatkozik ez a pl. psychosisokra). Az adminiszrátor aki bent ül, gondosan dokumentál minden döntést. Amikor szétosztódtak a beutalók, az egyes foglalkozási csoportok között, akkor a megfelelő csoport várólistájára teszik. Ezután ülünk össze pl. mi orvosok és osztjuk el egymás között a betegeket. Keresünk a betegeknek egy alkalmas időpontot, majd ezt beadminisztráljuk,(mindenki saját magának a számítógépbe), kinyomtatjuk a beteg behívóját (ami egyben buszjegy is), beborítékoljuk és betesszük a kimenő postába. Morogtunk kicsit emiatt, de azért megvan az az előnye is, hogy magunknak osztjuk be a betegeket, nem csak kapod a listát x számú beteggel, reggelente. Ha beteg nem jött akkor, azt is adminisztrálni kell . Ha nem mondta le időben az időpontját , akkor megy neki a számla a vizitdíjról.
A megbeszélés 2. felében a folyamatban levő ügyek kerülnek terítékre. Pl. ha én találkoztam egy beteggel és úgy véleményeztem, hogy szüksége van valami támogató beszélgető kontaktusra pl. egy nővérnél, akkor a következő a menet. Írok egy beutalót a nővércsoportnak, amit következő hét csütörtökjén a csoport megvitat és ha indokoltnak találtatik, akkor felkerül a nővérek várólistájára. (A nővérek egy részének alapfokú kognitiv th-s képesítése van) És ez oda-vissza így működik, minden foglalkozási kategória között.
Mindezek mellett, folyamatosan tele van a fakkunk recept és TP hosszabbítási igényekkel. A beteg betelefonál a recepcióra, vagy az akut nővérnek, bemondja a rendelést, ami nálunk landol. Természetesen a kiküldött receptek is adminisztrálva vannak és fizetni kell érte. És akkor még nem beszéltem a kórrajzkivonatokról, amit a Biztositó szokott kérni. Bizony sokszor este diktálunk otthon, ami persze teljesen szabálytalan.
A beteg nem kap semmiféle dokumentációt a kezébe. Ha kéri, mert ehhez joga van, akkor egy orvos átnézi, rámondja az áment, majd a beteg kifizeti a díját a másolásnak és már viheti is.. A beutaló orvosnak viszont minden esetben írásban kell válaszolnunk.
Írtam már, hogy sokkal kevesebb bentfekvéssel oldják meg a betegellátást mint otthon. Köszönhető ez a fejlett a szociális hálónak amit, mint tudjuk, gyakran indokolatlanul jól ki is használnak. Azért nagy segítség, hogy van, nem a semmibe írjuk ki a beteget az osztályról. Az utánkövetésben a járóbeteg részleg is kiveszi a részét. Azért inkább az elején kezdem.
Amint már írtam a részlegvezetőn kívűl, aki nővér, dolgozik 3,5 orvos, 6 psychologus, 3 kurátor, 4 munkaterapeuta, 4 nővér, 1 gyógytornász. Itt működik az adminisztratív egység is.
Olyan rendelés, mint otthon az nincs. Értem ez alatt, hogy nincs olyan, hogy egy rendelőben dolgozik az orvos, egy gépíróval, és/vagy egy asszisztenssel.
Mindenkinek van egy saját szobája, ahol egyedül van a beteggel. Nővér, kurátor, orvos mindenki. Ez eléggé lelassítja azért a dolgokat. Néha nagyon egymás mellett(el)dolgozunk. Egy beteg sokszor 3-4 helyre is jár, nehéz néha összehangolni a kezeléseket. Egy beteg 1 óra. El is várja a beteg, hogy ennyit beszélgess vele, hiszen egy szakorvosi vizitért kifizet 250 Kr-t. Néha azért próbálunk rövidíteni rajta, hogy maradjon idő az adminisztrációra is, de ez nem mindig sikerül. Szóval orvosi részről úgy 90 percet lehet számolni egy betegre a diktálással és egyéb adminisztratív teendőkkel együtt.
A betegek előjegyzett időre jönnek.
Januártól fogadunk csak akut beteget is. Addig a nap minden szakában Örebróba kellett utazniuk a Jourmottagningra (ügyeletre). Január 1-től Karlskoga, Lindesberg és Hallsberg is fogad 8-16 h között akut beteget. Hétvégén és 16 h után továbbra is Örebro aktuális.
Minden orvosnak van egy akut napja, amikor nincsenek előjegyzett betegei. Ilyenkor lehet kicsit behozni az elmaradt diktálásokat és egyebeket, ha nyugis a nap (nem szokott). Az akutos orvos jár a kórházban körbe konzíliumba is ,illetve megy ki a beteg otthonába,ha erre van szükség. Az akutos orvos nézi át minden nap a befutó beutalókat is és dönti el, hogy kell–e akutan intézkedni, vagy várhat a csütörtöki megbeszélésig.
Minden nap (ez eddig is volt) van egy akutos nővér, aki telefonon fogadja a kérdéseket, illetve tanácsokat ad. Tartja a kapcsolatot az akutos orvossal. Minden egyes telefonhívás, természetesen, pontosan le van adminisztrálva.
Egy nővér a gyógyszerosztóba van beosztva, ő foglalkozik azokkal a betegekkel, akiknek innen osztjuk a gyógyszert. Kinek hetente, kinek kéthetente, vagy ha kell sűrűbben. Ő adja be a depo injectiokat is. Itt történik az ADHD-s, centrálstimulánst szedő betegek kezdeti vérnyomás, pulzus, súly egyéb kontrollja is. Itt osztják ki például az disulfiramot is az alkoholfüggő betegknek (itt is).
Minden orvos reggel megkapja a fakkjába a listát, hogy kik vannak aznapra berendelve hozzá. A orvos az , aki kimegy a beteg elé a vároterembe, majd bekíséri a szobájába.
Minden csütörtökön van a nagy heti megbeszélés. Ilyenkor mindenki ott ül a konferenciateremben.
(minden foglalkozási csoport jelen van.) Az első részében a befutott beutalók megbeszélése történik. A beutaló itt minden szükséges információt tartalmaz a betegről, általában úgy egy gépelt oldal. (Nem az a „kérembetegellátásátpanaszaialapján” tipusú beutaló). Meghányják-vitatják mire is van szüksége tulajdonképpen a betegnek. Orvos kell neki, vagy psychologus, esetleg kezdhet egy nővérnél, vagy egy kuratornál. Megítélik mennyire sürgős a dolog. A psychologusoknál a sürgősebb esetek kerülnek a 3 hónapos várólistára. Olyan is van, hogy visszairányítják a körzeti orvoshoz, szakmai tanáccsal ellátva.
(Svédorszgában csak a komplikáltabb vagy terapia rezisztens esetek kerülnek szakorvoshoz, egyébként az alapellátás dolga, de nem vonatkozik ez a pl. psychosisokra). Az adminiszrátor aki bent ül, gondosan dokumentál minden döntést. Amikor szétosztódtak a beutalók, az egyes foglalkozási csoportok között, akkor a megfelelő csoport várólistájára teszik. Ezután ülünk össze pl. mi orvosok és osztjuk el egymás között a betegeket. Keresünk a betegeknek egy alkalmas időpontot, majd ezt beadminisztráljuk,(mindenki saját magának a számítógépbe), kinyomtatjuk a beteg behívóját (ami egyben buszjegy is), beborítékoljuk és betesszük a kimenő postába. Morogtunk kicsit emiatt, de azért megvan az az előnye is, hogy magunknak osztjuk be a betegeket, nem csak kapod a listát x számú beteggel, reggelente. Ha beteg nem jött akkor, azt is adminisztrálni kell . Ha nem mondta le időben az időpontját , akkor megy neki a számla a vizitdíjról.
A megbeszélés 2. felében a folyamatban levő ügyek kerülnek terítékre. Pl. ha én találkoztam egy beteggel és úgy véleményeztem, hogy szüksége van valami támogató beszélgető kontaktusra pl. egy nővérnél, akkor a következő a menet. Írok egy beutalót a nővércsoportnak, amit következő hét csütörtökjén a csoport megvitat és ha indokoltnak találtatik, akkor felkerül a nővérek várólistájára. (A nővérek egy részének alapfokú kognitiv th-s képesítése van) És ez oda-vissza így működik, minden foglalkozási kategória között.
Mindezek mellett, folyamatosan tele van a fakkunk recept és TP hosszabbítási igényekkel. A beteg betelefonál a recepcióra, vagy az akut nővérnek, bemondja a rendelést, ami nálunk landol. Természetesen a kiküldött receptek is adminisztrálva vannak és fizetni kell érte. És akkor még nem beszéltem a kórrajzkivonatokról, amit a Biztositó szokott kérni. Bizony sokszor este diktálunk otthon, ami persze teljesen szabálytalan.
A beteg nem kap semmiféle dokumentációt a kezébe. Ha kéri, mert ehhez joga van, akkor egy orvos átnézi, rámondja az áment, majd a beteg kifizeti a díját a másolásnak és már viheti is.. A beutaló orvosnak viszont minden esetben írásban kell válaszolnunk.
Reggelente a napot egy megbeszéléssel kezdjük, ahol mindenki jelen van, egy titkárnő elmondja, hogy ki miért van aznap távol. Ezután az orvosok és a nővérek ülnek össze, megbeszélni az előző napról maradt ügyeket, illetve az aznapi feladatokat.Ezután jöhet a betegfogadás a következő möte-ig. Akárhogy is nézem a dolgot, a svéd szisztema szerint dolgozva mi is max 4 beteget tudunk fogadni naponta, de nem minden nap. 2005-ben egyébként Svédországban egy psychiáter 2.5 beteget látott naponta.( ez hivatalos adat)
Ha ezt átgondoljátok, akkor világossá válik, miért is ilyen hosszú itt a várólista.
Legközelebb összeszedem hányféle megbeszélés van egy héten ami fix és emelett mindig vannak hirtelen összerántott megbeszélések is. Azok a bizonyos sokat emlegetett MÖTE-k. Ha egy beteg nem tud jönni a megadott időben, vagy mi nem tudjuk fogadni valamiért, akor sajnos csak hónapokkal később van esélye egy új időpontra.
Ha valaki tud ennél bonyolultabb módot is a betegellátásra, az írja meg, a legközelebbi mötén feldobom meggondolásra. Szerintem vevők lesznek rá.
Ha ezt átgondoljátok, akkor világossá válik, miért is ilyen hosszú itt a várólista.
Legközelebb összeszedem hányféle megbeszélés van egy héten ami fix és emelett mindig vannak hirtelen összerántott megbeszélések is. Azok a bizonyos sokat emlegetett MÖTE-k. Ha egy beteg nem tud jönni a megadott időben, vagy mi nem tudjuk fogadni valamiért, akor sajnos csak hónapokkal később van esélye egy új időpontra.
Ha valaki tud ennél bonyolultabb módot is a betegellátásra, az írja meg, a legközelebbi mötén feldobom meggondolásra. Szerintem vevők lesznek rá.
2 komment
Címkék: magyar orvosok svédországban szabályok a svéd eü. ben itt dolgozom betegségek betegek karlskoga
A bejegyzés trackback címe:
https://psycho.blog.hu/api/trackback/id/tr92451589
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Rideg Olga 2008.07.18. 09:44:26
Kedves blog Író,
Egészségügyi főiskolás vagyok. Svédorazágba szeretnék a Bsc végzésem után pályázni. Szeretném megkérdezni, tudna-e ajánlani megbizható munka közvetítő céget? Középfokon beszélek angolul, alap szinten németül.
Nagyon érdekkel a pszichiátria. Most kaptam meg a mentálhígiénés asszisztensi oklevelem. Nagyon hasznos volt a képzés.
Szép nyarat és jó egészséget!
Várom kedves válaszát.
Üdvözlettel,
olgi nővér
Egészségügyi főiskolás vagyok. Svédorazágba szeretnék a Bsc végzésem után pályázni. Szeretném megkérdezni, tudna-e ajánlani megbizható munka közvetítő céget? Középfokon beszélek angolul, alap szinten németül.
Nagyon érdekkel a pszichiátria. Most kaptam meg a mentálhígiénés asszisztensi oklevelem. Nagyon hasznos volt a képzés.
Szép nyarat és jó egészséget!
Várom kedves válaszát.
Üdvözlettel,
olgi nővér
szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2008.07.18. 13:16:58
Külföldről Skandináviába Medpro nevezetű cég szokott munkavállalókat közvetiteni.
www.medpro.se/dt_main_allatonce.asp?g3=x&gid=215&tgid=3
Svédül mindenképpen meg kell tanulni. Hiába beszél itt majdnem mindenki angolul, nem állnak szóba se veled ha nem beszéled a nyelvet.
A férjem ( informatika) amig angolul küldözgette az CV-t, mégcsak válaszra sem méltatták. Amióta svédül küldi, legalabb annyit visszaválaszolnak, hogy kösz nem. kb 200 pályázat után, két év után most először hivtáke be egy interjura.
Regisztrálj be Medprohoz, aztán majd meglátod.
Sok sikert.
www.medpro.se/dt_main_allatonce.asp?g3=x&gid=215&tgid=3
Svédül mindenképpen meg kell tanulni. Hiába beszél itt majdnem mindenki angolul, nem állnak szóba se veled ha nem beszéled a nyelvet.
A férjem ( informatika) amig angolul küldözgette az CV-t, mégcsak válaszra sem méltatták. Amióta svédül küldi, legalabb annyit visszaválaszolnak, hogy kösz nem. kb 200 pályázat után, két év után most először hivtáke be egy interjura.
Regisztrálj be Medprohoz, aztán majd meglátod.
Sok sikert.