szil5 2008.06.11. 18:52

Cégek, adók osv II.

Az ígért folytatás


Handelsbolaget - Kereskedelmi társaság

Alapításhoz 2 tulajdonos szükséges akik lehetnek magánszemélyek vagy jogi személyek (cégek, szervezetek). A tulajdonosok korlátlanul, akár a saját vagyonukkal is, felelnek a cégben történtekért. Nem szükséges tőkét felmutatni az alapításkor. A cégnév védelme az enskild firmahoz hasonlóan itt is arra a megyére korlátozódik alaphelyzetben ahol a cég bejegyzésre kerül (ahol a székhelye van), természetesen megfelelő díjak befizetése után a Bolagsverket más megyékre is kiterjeszti a védelmet. Könyvelő/könyvvizsgáló itt sem szükséges. Az adózás pedig a nyereségnek a tulajdonosra eső hányadot érinti. (%-ok megegyeznek az előzményekben bemutatott cégekével).


Aktiebolaget - részvénytársaság

Alapításhoz 1 tulajdonos szükséges aki lehet magánszemély vagy jogi személy (cég, szervezet). Az alapításhoz minimum 100000 SEK szükséges. A tulajdonost a cégbe befektetett tőkén kívűl más felelőség nem terheli, abban az esetben ha más pozíciót nem tölt be a cégben. Ha felügyelő bizottságban kap helyet vagy vezérigazgató akkor személyes felelősség is terheli. A cégnév az ország teljes területén védelmet élvez. Könyvelő/könyvvizsgáló szükséges a cég működéséhez. A cég az éves bevétel után fizeti az adót (28%), a tulajdonos pedig az általa felvett fizetés/jutattás után fizeti a 31%-os adót illetve ha megfelelően sok pénzt vesz ki akkor további 20-25%-os adót is.

 

Saját élmények: ha számlát akar nyitni az ember a cégének akkor először egy tanácsadóval találkozik aki tájékoztatást ad  lehetőségekről. Ha kölcsönt is szeretne a cég felvenni akkor egyúttal  ezt is megteheti a tanácsadó segítségével.  A kölcsönhöz  be kell adni a mérleget, kell írni egy üzleti tervet, vázolni kell a cég tevékenységét,  az esetleges konkurrenciáról is szót kell ejteni valamint arról is nyilatkozni kell, hogy milyen fedezetet tud nyújtani (több veséjűek előnyben). Mint cégnek, lehetőség van arra, hogy különféle biztosításokat kössön az ember, akár felelősség akár élet/baleset/nyugdíj biztosítást. Ezzel kapcsolatban majd egy későbbi postban foglalkozunk.

A Swedbanknál van egy olyan lehetőség is, hogy interneten keresztül (1 db web böngésző szükséges ill. nyomtató) megoldja a cég a könyvelést, számlázást, zárást és adóbevallást és még sok minden mást. Előnye, hogy bárhol megtudod csinálni ezeket ill. nem kell esetleg több ezer koronáért megvásárolni a hasonló profilu alkalmazásokat ami a gépen futnak és oda vannak "kötve". Hátránya, h havidíjas szolgáltatás ami ha minden modult használ az ember akkor 500-1000 SEK-be is kerülhet (persze ez levonható).


A skatteverkettel való kommunikácó pedig rémesen egyszerű és rugalmas/kényelmes, pár napja be akartam lépni, mint cég az e-leg használatával is kidobta a rendszer, hogy nincs hozzám kötve egy cég sem a skatteverket rendszerében. Hah! emailt írtam máris, hogy van nekem csodaszép bevisem és irgum-burgum. Másnap jött az email, hogy ehhez  egy nyomtatványt kell kitölteni és beküldeni (megadták, h melyik kell). Letöltöttem, kitöltöttem, besétáltam a helyi irodába és nagyjából 3 perc alatt elintéztem a dolgot.

Szóval most már gyakorlatilag a személyes és céges adóbevallásomat is tudom intézni interneten keresztül.

Ígéret: ha nem érdekel senkit, nem írok többet :)

Szabolcs

A bejegyzés trackback címe:

https://psycho.blog.hu/api/trackback/id/tr80515171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila · http://ungersklakare.blogol.hu 2008.06.12. 11:54:29

Szabolcs: Nehogy abbahagyd!

Nekünk a Försäkringskassa-val van mostanában viszonyunk. Nem vagyok teljesen elégedett. Otthon ha beteg vagy, nem kell nagyon semmit sem csinálni, csak leadod a kórháztól kapott igazolást a munkaadódnak. Itt egy igen hosszadalmas ügyintézés közepén vagyunk, másfél hónapja még nem láttunk pénzt a születés után. Az elektronikus rendszerbe hiába írom be az adatokat,eddig mindig kiküldtek egy papírt is, hogy azon töltsem ki ugyanazokat. Meg szerezzek papírt a munkaadómtól is. Persze ők is oda tudnának szólni, hogy lássák, hogy dolgozom. A fizetésemet is tudniuk kéne, ha kapcsolatot ápolnának a Skattevärkettel! Persze amikor elutaztunk Rómába, kb. 2 nap után tudták és ránktelefonáltak. Amikor meguntuk, hogy nem működik semmi az interneten, bementünk az ügyfélszolgálatra, de fél óra sorbanállás után ott sem tudtak segíteni, mondták, hogy csináljuk tovább az interneten... Muuuuaaaa!!!! Talán hó végére kapunk valamit tőlük. Addig abból élünk, hogy a kórház tévedésből teljes fizetést utalt májusra.

szil5 2008.06.12. 12:08:52

Kitartäs, az elejen tenyleg mindefele papirokat kellett kitölteni, meg hozni-vinni, de aztan egyszer cak beindult. Igaz nekunk nem sok dolgunk volt veluk, parszor maradtam otthon amikmor valemelyik gyerek beteg volt. De az elejen en is sokat szentsegeltem, emlekszem meg ra.
Ildi

Ferenc 2008.07.11. 14:35:50

Szabolcs !

A cafeteria le ne maradjon !
süti beállítások módosítása